Under förra veckan började vi med att träna på begreppen fler och färre. Den här veckan har vi fortsatt arbetet och vi har även diskuterat vad som händer med en mängd om man lägger till och tar bort något.
I guldboxen låg ett okänt antal föremål. Maija skakade lådan och eleverna skulle försöka lyssna och gissa hur många föremål det låg i lådan.
Elevernas gissade på allt ifrån 0-10000!
Under första omgången räknade vi tillsammans och kom fram till att det låg 10 kameler i lådan. Därefter fick eleverna turas om att lägga i föremål och kompisarna fick lyssna efter antalet. Sedan diskuterade vi om det var fler eller färre än föregående gång.
Sedan kom vi fram till att om man lägger till så blir det fler.
Men om man tar bort så blir det färre!
Eleverna fick också träna på att lägga till eller ta bort genom en rörelselek. Den som kastade tärningen fick bestämma om kompisarna skulle lägga till eller ta bort antal hopp. Om tärningen visade 2 och eleven som kastade sa "lägg till" så fick kompisarna hoppa 3 hopp. Sa eleven istället "ta bort" fick kompisarna hoppa 1 hopp! Ett roligt sätt att träna både kropp och knopp.
Eleverna har även fått träna på att räkna antal filurer och redovisa antalet med stapeldiagram!
De har också fått dela upp talet 10 på olika sätt med röda och gula äpplen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar