Gustaf Adolfsskolan
Gustaf Adolfsskolan befinner sig mitt i centrala Norrköping. Vårt
strategiska läge gör det möjligt att nyttja stadens alla utbud samtidigt som
läget också ger oss närhet till naturen. Skolan är byggd 1897 och erbjuder
generösa lärmiljöer. Våra kompetenta pedagoger tar hand om barn från
förskoleklass till åk 6, vi erbjuder fritidshem för elever till och med åk 3.
Så arbetar vi med elevers lärande
Målet är att alla barn på Gustaf Adolfsskolan ska utveckla kunskaper som att läsa, skriva och räkna men även färdigheter som att samarbeta och respektera andra människor. Våra pedagoger arbetar tillsammans med eleverna för ökad måluppfyllelse kombinerat med ett aktivt värdegrundsarbete baserat på respekt och trevligt bemötande.
Du är viktig på Gustaf Adolfsskolan, både som elev och personal! Du bidrar
till att vi alla lär oss mer, du bidrar till att vi alla trivs och vill vara på
skolan!
Förskoleklass
Förskoleklassens syfte är stimulera elevernas allsidiga utveckling och
lärande samt förbereda eleverna för fortsatt utbildning. Vi utgår från en
helhetssyn på eleven och elevens behov, intressen och tidigare kunskaper.
Förskoleklassen är en obligatorisk verksamhet där utbildningens mål finns i
Läroplanen.
Förskoleklassen ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap genom
lek, rörelse och skapande aktiviteter.
Leken har en stor betydelse och i leken tränas den sociala och språkliga
förmågan. Därigenom utvecklar eleven sin kreativitet och nyfikenhet.
Varje elev ska få utveckla sina möjligheter att kommunicera och stärka sin
språkliga förmåga. För att nå dessa mål arbetar vi bland annat med:
·
Bornholmsmodellen
·
SoL (språk och lärande)
·
Högläsning varje dag
·
Ordförråd
·
Återberätta och beskriva med en röd tråd
·
Rim och ramsor
· Rörelselekar
För att utveckla sitt matematiska tänkande arbetar vi med praktisk och
konkret matematik bland annat genom:
·
Räkneord, antal och ordningstal, taluppfattning
·
Begreppsuppfattning, lägesord, rumsuppfattning
·
Tid, almanackan
·
Sortering
·
Geometri
·
Mönster
·
Spel
· Problemlösning
Vårt fritidshem
Skolans fritidshem tar emot elever upp till åk 3. Vi har två avdelningar där den ena, Svanen, delar lärmiljöer med vår förskoleklass och den andra, Ugglan, är belägen i egna lokaler. Alla öppningar och stängningar görs på avdelningen Ugglan vilket vi upplever skapar lugn på mornar och sena eftermiddagar.
Så arbetar vi med elevernas trygghet
Skolan arbetar aktivt med att skapa trygghet på såväl lektioner som under
raster. Eleverna själva uttrycker att det finns vuxna att vända sig till om/när
man behöver hjälp. Vi har aktiva rastvärdar och en rastbod fylld med material
för att skapa positiv aktivitet på våra raster. Tryggheten följs upp både genom
skolans elevråd men även genom kontinuerliga enkäter där våra elever uttrycker
trygghet och att de blir lyssnade på.
Förväntningar
Du som vårdnadshavare kan förvänta dig att skolans personal
är väl förtrogen med rådande styrdokument, arbetar för ditt barns utveckling,
att vi ser ditt barn varje dag och att vi har en önskan att samarbeta med er i
hemmet. Vi förväntar oss att du som vårdnadshavare pratar positivt om skolan
och vänder dig till oss vid behov så att ni precis som vi arbetar för ett gott
samarbete. Av våra elever förväntar vi oss en vilja till att utvecklas, att man
gör sitt bästa, tar ansvar för sina handlingar och visar respekt för sina
skolkamrater.
Ordningsregler
för skolan och fritidshemmet
·
Jag tar ansvar för mitt och andras lärande.
Detta gör jag genom att bidra till arbetsro, komma förberedd till
lektionen, delta aktivt och samarbeta med andra. Jag tar vara på rasten och
fyller på energi under dagen genom att äta under skollunchen.
·
Jag visar empati och respekt för andra, både barn och vuxna.
Detta gör jag genom att bry mig om andra, använda ett vårdat
språk, lyssna till andra. Jag behandlar andra så som jag själv vill bli
behandlad!
·
Jag är rädd om min skola.
Detta gör jag genom att vara aktsam om lokaler, möbler och
material. Jag lämnar mina ytterkläder på rätt plats i hallen och förvarar mitt
skolmaterial på rätt plats i klassrummet.
·
Jag lämnar värdesaker hemma eller till min lärare vid skolstart
och får då tillbaka dem när skoldagen är slut.
Detta tar jag ansvar för genom att lämna in allt vid skoldagens
start. Om jag glömt så tar jag ansvar för det direkt när jag blir påmind.