Förra veckan fick eleverna arbeta med talen 0-3. Den här veckan fortsatte arbetet med talen 4-6. Eleverna har fått träna på att dela upp talen i grupper samt spåra siffrorna på olika sätt.
Eleverna fick 20 stycken klossar var som de skulle dela in i grupper om 4, 5 och 6. Här ser vi talet 4 i fem grupper.
Talet 5 i fyra grupper..
När det kom till talet 6 gick det att göra tre grupper och eleverna upptäckte att klossarna inte gick jämnt ut. Då kom vi fram till att det blev två klossar över.
Därefter fick de i par spela ett tärningsspel. Det skulle slå tärningen och ta det antalet klossar av sin kompis som tärningen visade. Den som lyckades ta alla kompisens klossar först vann. Med denna övning tränar de sin antalsuppfattning och att räkna.
Sedan var det dags att spåra siffrorna 4-6. Siffran 4 börjar som ett L och sedan gör man ett längre streck..
Siffran 5 börjar man att göra ett rakt kort streck uppifrån och ner, gör en mage och lägger på ett tak.
Siffran 6 börjar man uppifrån och gör som ett C och sedan en mage.
Till sist fick eleverna visa sina färdigheter vad gäller antalsuppfattning och spåra siffror genom ett arbetsblad med talen 4-6.
Eleverna har varit mycket flitiga och visat stort intresse för siffror och tal och många kände sig mycket nöjda över att kunna skriva så kluriga siffror!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar