Den här veckan har det varit en blandad kompott i matematikarbetet. Eleverna har tränat på att samtala och resonera, lärt sig nya begrepp, bygga tal och antalsuppfattning!
Vi startade med att eleverna fick öva på att resonera om likheter och skillnader med övningen en ska bort. Eleverna kom med många olika förslag!
Därefter har vi fortsatt begreppsarbetet. Under tidigare matematiklektioner har vi samtalat om begreppen fler och färre. Den här veckan dök begreppen flest och färst upp. Den vänstra glassen har flest antal glasskulor. Den högra har färst antal glasskulor.
Vi har tränat på många olika sätt. Eleverna fick tre och tre en näve figurer som de räknade och lade på rad. Därefter fick eleverna turas om att lägga rätt begrepp vid rätt antal figurer.
Vi har också jobbat vidare med att bygga talet 7 med klossar. Vi avslutade med att räkna hur många olika sätt eleverna hade lyckades bygga talet 7 på. Vi ringade in det tal som visade flest olika byggen.
Den här veckan har vi haft mattelek där eleverna har fått öva på sin antalsuppfattning. Vi började med talen 1-6 och med prickar som eleverna är bekanta vid: från en sexsidig tärning. Leken gick ut på att en elev skulle stå på siffer-sidan och en annan elev på prick-sidan. Om ena eleven stod på siffran 3 skulle den andra eleven ställa sig där det finns 3 prickar.
Därefter bytte vi ut siffrorna mot prickar som eleverna inte är lika bekanta vid. Här skulle de para ihop rätt antal prickar. Stod en elev vid 4 prickar skulle den andra eleven också ställa sig vid 4 prickar på andra sidan.
Till sist hade vi en stafett som gick ut på att snabbast sortera rätt antal prickar med rätt siffra.
Nästa vecka väntar större tal och fler antal prickar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar