Den här veckan har vi arbetat tematisk då vi har kopplat både svenska, matematik, NO och bild i vårt arbete med fjärilen.
Under högläsningsstunderna har vi läst en en faktatext om fjärilen. Vi ha använt oss av en tankekarta där eleverna har fått samla ord från boken som de därefter har tränat på att sätta in i en hel mening. Fråga gärna ditt barn om vad hen kan om berätta om fjärilen utifrån orden i tankekartan!
På matematiklektionerna har eleverna fått repetera och träna på symmetri med fjärilar. Här skulle eleverna rita symmetriskt utan stödlinjer, de imponerade stort!
Sedan skulle de rita symmetriskt med olika mönster.
Eleverna har även skapat fjärilar. Först vek de två papper i olika färger och ritade av sin hand.
Sedan klippte de ut händerna.
De klippte även ut kroppen till fjärilen.
Därefter klistrade de på fjärilens vingar.
Till sist fick de välja ögon och smyckade sina fjärilar med olika prickar och mönster.
Solens fjärilar!
Regnbågens fjärilar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar