Den här veckan har eleverna tränat på hur talen och antalen 1-7 kan se ut på olika sätt genom att bygga med klossar. Vi har även tränat på antalsuppfattning och att diskuterat hur två lika långa rader kan innehålla fler eller färre antal.
Vi gjorde många olika alternativ på hur antalen kan se ut. I detta exempel fick eleverna först uppskatta vilken av raderna 1 eller 2 som hade flest antal föremål. Fem elever uppskattade att det var rad 1 och sex elever uppskattade att det var rad 2. När vi räknade kunde vi se att rad 1 innehöll 18 föremål och rad 2 innehöll 15 föremål. Vi diskuterade hur det kunde vara så när raderna var lika långa. Eleverna hade många bra förslag och berättade bland annat att storleken på föremålen och avståndet mellan föremålen har betydelse.
Därefter var det dags att bygga tal med hjälp av klossar. Vid diskussion kom vi fram till att ju fler klossar vi har, desto fler olika sätt kan vi bygga på.
Med 5 klossar kunde eleverna bygga på totalt 19 olika sätt!
Till sist fick eleverna parvis bygga talen 6 och 7 och träna på att rita av sina byggen.
Det har varit nyfikna, aktiva och kloka elever som har samtalat och byggt tal den här veckan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar