Gustaf Adolfsskolan befinner sig mitt i centrala Norrköping. Vårt strategiska läge gör det möjligt att nyttja stadens alla utbud samtidigt som läget också ger oss närhet till naturen. Skolan är byggd 1897 och är en fantastisk lärmiljö. Våra kompetenta pedagoger tar hand om barn från förskoleklass till år 6. På skolan finns också fritidshem.

Skolans verksamhet genomsyras av lustfyllt lärande och arbetsglädje genom engagerade pedagoger, varierande arbetssätt och att vi ser möjligheter. Skolan kännetecknas av engagerade elever och lärare med höga ambitioner som vet att alla kan lära sig. Vi inspirerar varandra och känner en glädje i skolarbetet. Vi behandlar varandra med respekt genom att behandla andra som du själv vill bli behandlad. Vi följer uppgjorda regler samt känner arbetsro i skolarbetet. På skolan är alla lika värda. Alla ska känna sig välkomna och trygga och få ett trevligt bemötande och det råder struktur och ordning. På vår skola är alla barn allas ansvar. Vi är skolan i city med stor mångfald med fokus på språkutveckling och alla undervisar i genrepedagogik (SOL). Vi tycker det är viktigt med studiehandledning till elever med annat modersmål än svenska.

fredag 16 februari 2018


Veckobrevklass 4

Vi hade en jätterolig dag i Yxbacken i måndags. Först fick eleverna prova på längdåkning. De åkte i ett spår, ett varv eller flera. När de kom i mål fick de medalj och blåbärssoppa. Trots att det var väldigt halt, klarade alla det väldigt bra. Efter fika, vila och hamburgare till lunch, var det så dags för slalom. Det tog lite tid innan alla hittat rätt storlek och fått på sig pjäxorna, men sedan bar det av till teknik-backen. Där fick man träna på att svänga och stanna. För att öva upp balansen, åkte man utan stavar. De som sedan kände sig säkra och ville, fick åka upp med liften till toppen av backen och åka ner därifrån. Det var härligt att se hur alla kämpade på och hur duktiga de blev  efter hand.
Resten av veckan har våra lektionerna flutit på som vanligt i respektive ämne.
I svenska har vi fortsatt ge respons på varandras texter och haft våra läsgrupper. Då vi läser olika berättelser och diskuterar lässtrategier, svåra ord och innehåll, samt egna erfarenheter, tankar och åsikter. På musik–lektionerna har vi fortsatt med familjen blåsinstrument och i engelska hur man säger och frågar kring att spela instrument.
I samhällskunskap har eleverna varit indelade i expertgrupper och berättat för varandra om olika begrepp. I No fortsatte eleverna arbeta med begrepp om väder. Vi hade grupper och eleverna fick para ihop begrepp med rätta förklaringar. I teknik har vi haft en rolig, utmanande och lärorik lektion om den lagrade energin. Eleverna tyckte att det var klurigt om hur de ska använda gummisnuddar för att låta fordonet röra sig.
I matte har vi börjat träna och automatisera multiplikationstabellerna och fortsätter med det efter lovet.

                              Vi önskar alla ett roligt och sportigt lov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar